ביטוח חובה – רכב בטיחותי עשוי להשתלם

 

המבוגרים שבינינו ודאי זוכרים את הימים שאפילו לא הייתה חובה לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי ברכב. כאשר נכנסה אותה חקיקה לתוקף, נדרש קמפיין פרסומי רחב היקף תחת הסיסמה "חובה לחגור גם מאחור", כדי לחנך את הנהגים ואת הנוסעים לוודא שכולם חוגרים חגורות בטיחות גם במושב האחורי ברכב.

 

הדוגמה הזאת ממחישה עד כמה השתנתה והשתפרה המודעות לבטיחות בנהיגה. כיום, בחלק ניכר מהמכוניות, מי שלא חוגר חגורה מקבל תזכורת בדמות צליל מעצבן ומתמשך, שאינו מפסיק עד שחוגרים את החגורה.

 

וזו רק דוגמה אחת קטנה. ענף הרכב לא קופא על שמריו. היכולות הטכנולוגיות דוהרות קדימה, וכיום יש יותר ויותר אמצעי בטיחות שבעבר היו בגדר פנטזיה.

 

למעשה, היום חגורת בטיחות היא אביזר הבטיחות הבסיסי ביותר ברכב, ומלבדה יש עוד כמה וכמה אביזרים וחיישנים שמשפרים את יכולתם של הנהג ושל הנוסעים להגן על עצמם. אז אילו אמצעי בטיחות אפשר למצוא כיום בכלי הרכב שעלו ועולים על הכביש? הנה כמה דוגמאות:

 

כריות אוויר

כריות אוויר אינן מוצר חדש, ועדיין נוכחותן אינה מובנת מאליה. מדובר במוצר יחסית בסיסי, אך לא בכל המכוניות יש אותה כמות של כריות ובאותם מקומות (למשל, כריות צדיות). מטרתן של כריות אוויר היא להיפתח באופן אוטומטי במקרה של תאונה, כך שהנהג או הנוסעים לא יתרסקו על ההגה, על השמשות או על חלקים קשיחים. הפתיחה האוטומטית מתבצעת בזכות חיישנים מיוחדים שמזהים את הפגיעה בגוף הרכב, וגורמים להצתת גז מיוחד שמשתחרר בלחץ גבוה ומביא להתנפחות הכרית.

 

מצלמות רוורס

אחד העזרים השימושיים ביותר שאפשר לקבל היום במכונית הוא מצלמת הרוורס, המאפשרת לנהג לראות את הנעשה מאחוריו. מעבר לראייה, הנהג גם נעזר בחיווי הקולי (צפצוף שהולך ומתגבר), אשר מתריע אם הנהג עלול להתנגש בקיר או חס וחלילה לדרוס מישהו.

 

התרעה על התנגשות ואי שמירת מרחק

כאשר המערכת מזהה שהאוטו נוסע במהירות ועלול להתנגש במשהו, הנהג מקבל חיווי שעשוי להיות ויזואלי ו/או קולי (כלומר, נדלקת נורה ו/או נשמע צפצוף).

 

מערכת בקרה לסטייה מהנתיב

מערכת זו מאפשרת לנהג לא לסטות מהנתיב בזמן הנהיגה – דבר שעלול לקרות בעת הסחת דעת או אם הנהג נרדם, למשל. בחלק מהמכוניות מותקנת מערכת מתקדמת, המסוגלת להפעיל את ההיגוי ולהציג התראה קולית וויזואלית. אם הרכב סוטה מהמסלול ומגיע לקו הפרדה, "יד נעלמה" מפעילה את ההיגוי ומחזירה את הרכב לנתיב.

 

בלימה אוטונומית

מערכת בלימה אוטונומית היא מערכת מתקדמת: אם היא מזהה סכנה לתאונה, היא גם מצפצפת, גם מציגה נורית בתצוגת לוח השעונים וגם יכולה להפעיל את מערכת הבלמים בעוצמה (במידה שמהירות הרכב מאפשרת זאת).

 

בקרת שיוט

מערכת בקרת שיוט מאפשרת לנהג לקבע את מהירות הנסיעה – והיא מפחיתה או מגבירה את מהירות הנסיעה בהתאם לנסיעת המכונית שלפנים.

 

בקרת עייפות הנהג

לא פעם קורה שהנהיגה הממושכת, במיוחד בתנאי נסיעה מונוטוניים, גורמת לנהג עייפות והוא מתקשה להחזיק את עצמו ער. מערכת בקרת עייפות היא מערכת שבודקת את מידת ההפעלה של ההגה ודוושות התאוצה והבלמים. בנוסף, היא מזהה את תנועת המכונית בנתיב באמצעות המצלמה המובנית במכונית. במידה שהיא מזהה חוסר פעילות, היא מציעה לנהג לעשות הפסקת התרעננות באמצעות חיווי ויזואלי (למשל, של כוס קפה).

 

בשורה התחתונה

אלה הן רק חלק מהדוגמאות לאמצעי בטיחות, אביזרי בטיחות, מצלמות וחיישנים שיכולים לצמצם את הסיכוי לתאונת דרכים. בבואכם לרכוש ביטוח חובה, תגלו שנושא הבטיחות עשוי להשפיע על מחיר הביטוח (לדוגמא, אם קיימות כריות אוויר), כך שכדאי שתבררו מבעוד מועד את העלויות ואת האפשרויות העומדות לרשותכם.

 

* האמור בעמוד זה אינו מהווה תחליף לייעוץ, והוא כפוף לתנאי החברה והפוליסה הרלוונטית. להרחבה, מומלץ לעיין בתנאי הפוליסה המלאים.

 

 

לפתיחת רשימה לחץ אנטר יש להשתמש בחיצי המקלדת לשינוי הערך ש להקליד את שם היישוב ולעבור באמצעות חצי המקלדת בין היישובים המתאימים ברשימה ולבחור את היישוב באמצעות מקש ה-Enter